Dec 17, 2012

Resume perkara wajib

Terkejar sana terkejar sini
baru aku tahu nak cari kerja memang sangat susah
kalau kerja dekal Mall tu banyak lah kan tapi tu pun ada shift la , itu tak okay lah , ini lah
sangat susah sebenarnya
anak dara itu tak boleh ini tak boleh
Ya Allah , baru aku rasa bertapa susahnya nak cari kerja
aku tak pernah ada pengalaman sebelum ini , nak interview pula lagi lah tak pernah
first time aku nak kena buat resume yang aku pasti agak sukar sebab tiada siapa aku nak tanya
susah juga jadi anak first ni , tapi alhamdulillah aku dilahirkan dalam keadaan yang sempurna

Hal pertama yang aku pening stay up sehingga lewat malam hingga ke pagi
terpaksa aku search kat google tentang resume ni
yelahh orang cakap resume adalah part yang sangat penting sebelum nak pergi interview
sebab dari situ majikan akan tengok siapa kita . haha

Disini aku nak share something dengan korang apa yang aku dapat
aku harap serba sedikit dapat membantu kamu semua
al-maklumlah sekarang cuti sekolah , dan mesti ramai kan lepasan SPM STPM , even lepasan IPT sekali pun nak cari kerja . Just share ! Hopefully berguna kepada korang semua , and good luck for your inteview xD

Gambar perlulah ada untuk menyerikan lagi resume korang tu , haha
biar gambar yang latest punya , yang comel-comel gitu
Kalau boleh dalam bentuk formal okay . bukan macam bawah ni . haha
Ini orang nak pergi kenduri xD


Panduan menulis resume  <-- hanya klik untuk download okay :)

Contoh resume  <-- hanya klik untuk download okay :)

Okay itu sahaja #ps untuk korang , usually untuk sektor awan resume di tulis dalam bahasa Melayu , untuk sektor swasta pula dalam bahasa Inggeris but depends on which company do you apply xD

One more thing , hal macam ni korang jangan tipu pula , resume tu perkara tambahan wajib yang akan menentukan korang layak ke tak dapat jawatan tu . So tolong jujur selagi boleh . InsyaAllah semuanya akan berjalan dengan lancar :)

Good luck ! Semoga Allah permudahkan segala urusan kita semua <3


Thank You for reading , Do coment and follow :) ♥ Eleena Zakaria

No comments:

Post a Comment